Kváskový chlieb
Kváskový chlieb

Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý fotorecept

kimlo - fotkakimlo, 12. decembra 2017
Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept)
Foto: kimlo

Nakoľko sa venujem kváskovaniu už zopár rokov a vyskúšal som už veľa receptov, prinášam jeden osvedčený, vhodný najmä pre začiatočníkov. Suroviny sú dostať bežne Zobraziť celý popisNakoľko sa venujem kváskovaniu už zopár rokov a vyskúšal som už veľa receptov, prinášam jeden osvedčený, vhodný najmä pre začiatočníkov. Suroviny sú dostať bežne v obchode, ich pomer som upravil na množstvo, ktoré mi najviac vyhovovalo a postup sa mi osvedčil zo stránky bonvivani.sk kde je napísaný a znázornený veľmi podrobne.

360 minút
príprava
60 minút
na 200 °C

Suroviny

2 PL
50 g
50 g
Cesto:
700 g
450 g
1 KL
1 KL
1 PL (nemusia byť)




Postup

  1. 1

    Najprv si treba rozmyslieť kedy chceme chlieb piecť a ako sme na tom časovo. Príprava kváskového chleba trvá totiž dlhšie ako bežný chlieb s droždím, najmä čo sa týka dĺžky kvasenia. Ja to robím vždy cez víkend. Najprv si pripravíme ražný kvások tak, že si asi 2 PL pôvodného kvásku, ktorý máme odložený niekde v pohári v chladničke dáme do misky, prikŕmime 50 g ražnej múky a zmiešame s 50 g vody na kašičku. Celú misku zabalím do potravinárskej fólie a odložím na noc do rúry alebo mikrovlnky, tam je totiž stála teplota.

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 1
  2. 2

    Ráno je kvások vykysnutý, má bubliny a penitú konzistenciu. Toto je základ každého pečenia z kvásku.

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 2
  3. 3

    Do väčšej misky si odvážime hladkú múku, ja používam polosvetlú T650, nemám rád ak je chlieb celkom biely. Pridáme vodu, vykusnutý kvások, rascu a otruby. Vymiesime hladké vláčne cesto. V mojom prípade to miesi kuchynský robot. Potom cesto vyberiem na pomúčenú pracovnú dosku a rukami ešte vymiesim do bochníka. Pravidlo číslo 1: Cesto NESOLÍME!

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 3
  4. 4

    Dno misky podsypeme trochou múky a vložíme bochník. Vrch tiež po poprášime malým množstvom múky, prikryjeme utierkou a dáme do rúry na 30 minút. Tento proces sa volá autolýza, preto sa tam nedáva soľ. Píše sa o ňom na vyššie menovanom webe. Po uplynutí tejto doby cesto vyberieme a na mierne pomúčenej doske roztiahneme do tvaru obdĺžnika...

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 4
  5. 5

    Až teraz ho posypeme soľou a rukami dobre premiesime. Teraz už cítime ako nám cesto pod rukami "puká". Po dôkladnom premiesení ho opäť roztiahneme a preložíme do batôžka - najprva zľava doprava...

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 5
  6. 6

    ...zvrchu dole...

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 6
  7. 7

    ...a naopak.

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 7
  8. 8

    Cesto vložíme naspäť do misky, prikryjeme a dáme odpočívať. Tento postup opakujeme každých 20 minút najbližšie 2 hodiny. Ošatku predtým jemne vytrieme Solamylom, aby sa cesto neskôr lepšie vyklopilo. Po 2 hodinách cesto opäť rukami premiesime, vytvarujeme bochník, vložíme do ošatky a prikryté utierkou dáme na 3 hodiny kysnúť do rúry alebo mikrovlnky.

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 8
  9. 9

    Po 3 hodinách nám cesto nakyslo a zväčšilo svoj objem. Vtedy si zapneme rúru na 250 °C, na spodok dáme menší plech naplnený vodou, a na spodnú priečku plech, na ktorom sa bude chlieb piecť. Plech, na ktorý potom vyklopíme chlieb musí byť dobre vyhriaty.

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 9
  10. 10

    Keď dosiahne teplota v rúre požadovanú teplotu 250 °C, plech vyberieme a vyklopíme naň chlieb z ošatky. Vrch narežeme do kríža, postriekame studenu vodou a vložíme do rozohriatej rúry. Tento proces musí byť čo najrychlejší, preto som ani nefotil. Jednak preto, aby nám chlieb nespľasol a potom, aby sme rúru príliš neochladili. Pri otvorení rúry sice teplota trocha klesne, ale ja počkám až mi kontrolka termostatu opäť zhasne a od tohoto okamžiku pečiem chlieb 15 minút. Potom teplotu znížim na 200 °C, otvorím rúru a chlieb opäť postriekam studenou vodou. Pečiem ďalších 45-50 minút podľa potreby. Po upečení chlieb vyberieme na mriežku, opäť postriekam vodou a prikryjem vlhkou utierkou až kým nevychladne.

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 10
  11. 11

    Potom si pochutíme na chutnom, mäkučkom chlebe s chrumkavou kôrkou, dobrý s domácou masťou alebo len tak s gulášom...

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 11
  12. 12

    Tu je oválna verzia...

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 12
  13. 13

    A tento som robil hneď na druhý deň...

    Kváskový chlieb, ktorý zvládne každý (fotorecept) - obrázok 13

Diskusia k receptu

patmat
Každý musí poznať svoju rúru, ale to tvoje pečenie chleba je akési pridlhé, 15 minút na 250 ° a potom pri 200°C ešte 45 až 50 minút. Možno si sa poplietol.
tonicka53
Krásny chlebík, krásny fotopostup, pochvala odo mňa; a @Patmat ja si nemyslím že sa @Kimlo pomýlil v čase pečenia. Ja tiež pečiem chlebík 1 hod.
jack
Suprový,krásne lesklý bochníček,hneď si ho ukladám.Možno cez víkend skúsim.Takýchto receptov nikdy nie je dosť.No šup,šup,určite ich máš viac,tak sem s nimi;-)
izabella929
@kimlo ,nieeeee...ty si chlebové cesto prekladal ako ja prekladám sadlové?tak to je paráda..nádherný chlebík, mne chýba už iba jedna podstatná vec,,,kvások,,,..ale zajtra musím piecť bez kvásku tak aspoň skúsim prekladať, čo to urobí...zaujímavé.
tiginko
zaslúžiš si náš obdiv, krásny chlebík a perfektne podaný recept. Škoda že som prestala kváskovať, pri mojom spôsobe života kvásky nemajú šancu. Ale raz sa k tomu vďaka takýmto pekným receptom určite vrátim. Zatiaľ som odkázaná na kupovaný kváskový chlieb, ale nevadí, aspoň že je
monty469
Paradny chlieb si upiekol. Ja kvaskujem asi rok a iny chlebik ani nechceme
siisa
Krásny chlebík si upiekol, pekne spracovaný postup .
martamm
@Kimlo , venujem peceniu kvaskoveho chlebika, iny mi uz nechuti, Tvoj recept je krasne prepracovany, zrozumitelny a doplneny fotodokumentaciou, urcite pomoze aj vahajucim zaciatocnikom pri peceni prveho chlebika, tiez si ho ukladam do KK, do kolonky "Kvaskove".
1x jerica
sracz
Buď srdečne pozdravený @Kimlo kamarát z feferónkového bušu! Nádherná práca, o chuti absolutne nepochybujem a obdivujem aj Tvoju precíznu fotodokumentáciu. Nemám ani tušenia, kde robím chybu, ale podnes som vlastný ražný kvások "nevychoval" a to pečiem domáci chlebík už od svojich detských rokov! Mám však český v 30 g vrecúškach, tak sa pokúsim o premiéru.
kimlo
Ďakujem Vám všetkým za komentáre ktoré si veľmi cením. Viem že receptov na kváskový chlieb je tu už veľa, ale týmto receptom som chcel naozaj povzbudiť tých váhajúcich, ktorých možno aj odradil počiatočný neúspech s kváskovým pečením. Ja som vyskúšal viacero postupov než som sa dopracoval k tomu ktorý mi najviac vyhovuje, najmä tým že sa s cestom dobre pracuje.
@patmat áno celková doba pečenia je cca 1 hodina, záleží od rúry. Len sa treba držať receptu, najprv 15 minút pri 250 a potom 45-50 minút pri 200. Naspodu plech s vodou.
evusik
aj ja som skúšala kváskovať, aj sa mi celkom darilo ale nemala som asi dosť trpezlivosti :(
máš môj obdiv, krásny chleba :)
jujoska
Pekny recept @kimlo. Kvasok mam moznost zohnat od susedy-kvaskujucej maniacky, obcas si od nej odoberiem, tak ho vyskusam. Len sa chcem uistit: pri akom rezime pecies? Predpokladam bezny horny/dolny ohrev
kimlo
@Jujoska (13.12.2017 09:47)

Áno, pečiem pri spodnom aj vrchnom ohreve. Plech s chlebom je na najspodnejšej priečke.
nyja
@Kimlo (13.12.2017 10:56)

Krásny chlebík si upiekol ! Bolo by treba povedať, že autolýza je proces rozkladu (bielkovín a sacharidov) zložiek múky vlastnými enzýmami a pomocou vody. Kvások by ani nemal byť prítomný, ale pre účelnejšie narábanie s časom ho dávame do zmesi, kde autolýza prebieha. Taktiež sa pridáva aj Sladenka (sladovit) - prípravok, ktorý obsahuje podobné enzýmy a tiež autolýze napomáha. Dostať ho kúpiť v predajniach so zdravou výživou. Autolýza by mala trvať minimálne 30 minút, ale môže byť aj dlhšia. Autolýza nie je bezpodmienečne nutná, moja kamoška ju nepoužíva. Ale určite nie je na škodu. Páči sa mi tvoj štýl prekladania :-)
1x kimlo
haji
Krásná práce, milý @Kimlo ! Máš můj obdiv. Jsi nesmírně šikovný!
izabella929
@kimlo , dnes som piekla chlebík síce nie podľa tvojho receptu, ale prekladala som cesto podľa teba..výsledok? no chlebík je krásne nadýchaný, chrumkavý aj napriek tomu, že som nemala kvások, vyzerá pre mňa výborne.. nie je dokonalý ako tvoj, ale je aspoň chutný..ešte je vlažný už som ho musela otvoriť aby som videla, ako som napiekla...



sracz
@Nyja (13.12.2017 12:24)

Veľmi pekne ďakujem za radu @Nyja milá! Postupoval som aj podľa uvedeného návodu, ale očakávaný výsledok sa nedostavil. Pravdepodobne to bude tunajšou múkou. Už som urobil potrebné logistické kroky z našej domoviny! Žšláme krásne úspešné dni!
pilcik
@Kimlo (13.12.2017 06:52)

Ja ho neupečiem taký krásny chlieb,nikdy to nedokážem. No spravíme bizniz. Objednám si k vianociam 3 kusy, čo ty na to? Kde mám poslať peniaze? Pre chlieb si už dôjdem. Údené už mám, len taký parádny chlieb k nemu a budem v siedmom nebi.
kimlo
@Pilcik (14.12.2017 07:16)

Rád by som, ale toľko naraz nezvládam ani časovo ani počtom ošatiek... :-)
jerica
@kimlo precízna práca !!!! :) precízny výsledok, taký chlebik poteší nielen oko, ale aj mlsný jazýček :-)
katka78
@Kimlo (14.12.2017 11:40) Nedávno som piekla kváskový chlieb v mojej vybrakovanej domácnosti, kde toho času už nebola ošatka, ani váha, či odmerka na vodu.. celkom komédia to bola sledovať ma ako "vážim" múku s kelímkom od jogurtu, odhadujem rozkvas a cesto nechám kysnúť v plastovej dóze, ktorú som vystlala utierkou a zachytila gumkou. Smiali sa mi, že som McGyver, ale chlebíkom nik nepohrdol, hoci nebol môj najvydarenejší :-)


katka78
PS: foto pri bode 11 nemá chybu, idem radšej rýchlo spať, lebo už ma pokúšajú hriešne myšlienky čosi zjesť..
1x haji
staja
Ako vidím, s kváskovaním si vytrval a pečieš krásne chlebíky. Aj ja robím podobné kváskové a používam veľmi rada do cesta cmar alebo kyslé mlieko, ktoré napomáha mäkučkej striedke, a pečiem ho kratšie, len tak do zlatova.


maska10
Kimlo mas zlate rucicky,klobuk dolu.Tu nieje co dodat,ten chlebik sa chvali sam,doslova spieva.Myslim,ze si zahanbil aj profesionalnych pekarov.
danda3
Krása, tomuto sa hovorí chlieb! Krásny postup, ja som trošku zlenivela, pečiem už len vo forme, všetko sa zamieša v miske, dá do formy a pečie, múky obmieňam podľa nálady. Vnúčikovi nevesta pečie len kváskový a keď boli na návšteve a tam ho ponúkli chlebom z obchodu, tak mu nechutil a vypľul ho, ešte nevie hovoriť, takže tým dal jednoznačne najavo svoj názor. ☺
2x kimlo a jack
jack
Chlebík vyskúšaný.Je tak suprový,že až.Kôrka krásne chrumkavá.Budem ho robiť určite častejšie.


2x haji a kimlo
katkasugar
Ahoj @kimlo , zajtra by som chcela upiect chlieb podla tohto receptu, lebo sa mi velmi pozdava, kedze s kvaskovanim este len zacinam, tak mi nie je uplne jasne este vsetko, ty si urobis rozkvas z povodneho kvasku a uz potom z rozkvasu neodkladas do chladnicky na dalsie pecenie? Na dalsie pecenie zas zoberies povodny kvasok? Poviem to tak slovensky- som z toho jelen :) neviem ci mam z rokvasu odlozit na dalsie pecenie, ale co potom s tym mojim povodnym kvaskom? Alebo sa to da aj tak aj tak, ze niekto odklada z rozkvasu na dalsie pecenie a niekto pouziva ten matersky kvasok?
zuzanka1367
Upečený, voňavý, pre mňa najkrajšia vôňa, len musím počkať kým vychladne, ešte sa nedá zakrojiť. Ak stihnem pridám foto v reze. Ďakujem za recept.


haji
@Zuzanka1367 (22.1.2018 15:00)
Krásný chlebík jsi upekla! Také mám problém co se sebou, než chlebík vychladne.
kimlo
@Katkasugar (6.1.2018 21:54)

Prepáč že reagujem neskoro, akosi som prehliadol Tvoj komentár. Ja to robím tak že z pôvodného kvásku v chladničke odoberiem 2 PL a z tohoto množstva spravím rozkvas pridaním 50g vody a 50g ražnej múky. Toto nechám pri izbovej teplote cez noc a potom pridám do cesta. Zvyšok pôvodného kvásku prikŕmim trochou ražnej múky, dobre premiešam a odložím naspäť do chladničky.
katkasugar
Ahoj @kimlo , nevadi aj tak dakujem za odpoved, uz som sa z toho vysomarila :) tiez si ponechavam ten matersky a vzdy si ho prikrmim, este raz dik za jednoduchy recept, bol mi inspiraciou
bubaya
Nemám čo odfotiť, lebo mi skoro celý chlieb ukradli...Nebol taký vysoký, pečiem zo špaldovej a ona trochu viac zredne ako pšeničná, už som na to prišla. Zabudla som ho hore nakrojiť, ale na prvý ošatkový bol aj tak krásny a chutný. Vďaka za super recept.
1x kimlo
kimlo
@Bubaya (20.8.2018 10:44)

Tiež pridávam špaldu, tak 3:1, teda 3 diely pšeničnej T650 a 1 diel špaldovej, väčšinou celozrnnej, pridávam aj pšeničné otruby. A namiesto vody čierne pivo.
1x bubaya
ruzulli
Ahoj Kimlo. Ďakujem za recept. Piekla som podľa Teba, chlebík je veľmi dobrý . Chcem sa Ta spýtať :

1. Cely čas sa pečie na spodnej časti rúry ?

2. Ja som tak piekla a spodok chlebíka je svetlý malo prepečený. Mala som aj cely čas vodu na spodku rúry. Na tvojej fotke vidno že je pekne aj na spodku upečeny. Prosím poraď čím to môže byť?
kimlo
@Ruzulli (25.9.2018 20:36)
Ahoj, áno, celý čas pečiem v spodnej časti. Ak je spodok málo prepečený, tak plech na ktorý si vyklopila chlieb je málo prehriaty. Musí mať tepotu plne vyhriatej rúry, možno aj viac....veď pekári tiež sádzajú chlieb do pece ktorej dno je vyhriate. Takto sa prepečie aj spodok chleba. Podľa mňa mal plech nízku tepotu.
babinaevina
Ahoj, tiež som piekla chlebík podľa Tvojho návodu, lebo sa mi zdá byť zo všetkých najlepší aj najkrajší... :-) Všetko sa mi podarilo, len tiež ako u @Ruzulli , spodok mám bledý. Niekde som čítala, že ten plech s vodou treba po 15 minútach, vtedy, keď sa znižuje teplota, vytiahnuť. Môže to byť tým?
Alebo som nemala plech vytiahnuť von, keď som prekladala chlebík na plech?
Ďakujem.
kimlo
@Babinaevina (28.9.2018 12:04)
Ahoj, môže to byť aj veľkosťou plechu v ktorom je tá voda. Treba použiť čo najmenší, ja používam nízku keramickú obdĺžnikovú misku cca 25x15cm, voda je v nej. Ak má plech s vodou príliš veľkú plochu, vyparujúca sa voda môže ochladzovať rozohriaty plech na ktorom sa pečie chlieb, preto sa spodok neprepečie... je to len môj názor takže treba vyskúšať. Aby sa spodok chleba dobre prepiekol, musí sa piecť na rozpálenom plechu.
majkasibka
Perfektný recept, mam obrovskú radosť, chlebík sa podaril... S cestom sa výborne pracovalo... Klobúk dole...


2x haji a kimlo
kimlo
@Majkasibka (6.2.2019 16:42)
Krásny chlieb sa Ti podaril, len tak ďalej... vďaka za koment aj pekné foto. :-)
1x haji
daniela15
@Kimlo dnes som v kauflande kúpila ražno pšeničnú múku 50:50. Hodila by sa aj taká na tento chlieb?
kimlo
@Daniela15 (17.2.2019 21:37)
Určite áno, ale zmiešal by som ju v nejakom pomere ešte so pšeničnou, pretože čím viac ražnej múky, tým je chlieb tuhší, hutnejší a má malé oká. Ja by som ju radšej použil na rozkvas.
haji
@Daniela15 (18.2.2019 11:53)
Ustálila jsem se na rozkvasu s ražnou celozrnnou múkou. A dále na cca 500 g těsta dávám 100 g hladké režné a cca 400 g hladké pšeničné T650 múky. Tento poměr režné, pšeničné mi nejvíc chutná. Chce to zkoušet a dát na vlastní chuť hotového chlebíka. Ať se dílo daří!
frezia68
@Kimlo : Tvoj recept ma nakopol a nedávno som vytiahla z rúry,ešte je horúci. Dosť dlho som otáľala s tým bezlepkovým,ale prekladala som podľa Teba a pomohli aj rady pod receptom a @Babidky , ktorá ma už dlhšie prehovárala. Môj prvý kváskový bezlepkový a ďakujem :-).
3x haji, jack a kimlo
daniela15
Chlebík dnes upečený. Robila som presne podľa rozpisu @Kimlo , nemala som odvahu kombinovať múky.Možno nabudúce.
A keďže ešte nemám ošatku, rozdelila som cesto do dvoch misiek, tak mám dva menšie chlebíky, čo mi nakoniec viac vyhovuje. Jeden išiel hneď synovej rodinke. :-)
Chlieb všetkým chutil. Trochu ma mrzí, že sa upiekol viac, ako by som chcela. A tak by som sa chcela opýtať, dá sa chlieb počas pečenia prikryť papierom, keď sa mi zdá, že už je dosť upečený?
Ešte niečo - ostalo mi z darovaného kvásku, z ktorého som časť odobrala na dnešný chlieb. Ten zvyšný mám v chladničke. Mám ho teraz prikŕmiť? Ako si ho zabezpečiť na ďalšie pečenie? Už som o ňom čo-to prečítala, ale ja mám z toho kvásku tak akurát poriadny "guľáš". :-)




kimlo
@Frezia68 (23.2.2019 17:52)
Krásny chlieb si upiekla, som rád že sa podaril aj takýto bezlepkový. :-)
kimlo
@Daniela15 (24.2.2019 20:12)
Gratulujem! Parádne chlebíky! A keďže všetkým chutilo tak si ho upiekla dobre, ale ak chceš menej upečenú kôrku, skús skrátiť počiatočné pečenie pri 250 °C z 15 minút na 10, alebo záverečné pečenie pri 200 skráť o 5 minút. Každá rúra pečie inak a verím že si nájdeš svoj spôsob a dĺžku pečenia.
Čo sa týka kvásku, ja to robím tak že ho prikŕmim deň pred pečením 2 lyžičkami ražnej chlebovej múky a trochou vody, dobre rozmiešam a chvíľu nechám pri izbovej teplote až sa začnú tvoriť bublinky. Potom ho dám do chladničky a druhý deň z neho odoberiem potrebné množstvo na pečenie, zvyčajne dávam do rozkvasu 2 PL kvásku, potom ho opäť odložím do chladničky. Prikrmujem každý týždeň, množstvo múky dávam podľa potreby koľko chcem mať kvásku.
A samozrejme že ho môžeš prikŕmiť hneď v ten deň ako z neho odoberieš na pečenie, tak ako píšeš. Nech sa Ti darí. :-)
haji
@Daniela15 (24.2.2019 20:12)
Když to nejde jinak, klidně pečící papír použiju. Skutečně, každá trouba peče jinak a tak je třeba to časem vysledovat - snížit o fous stupně, případně jemně ukrátit délku pečení, nebo oboje. Kvásek rozkvasím všechen a na druhý den z něj odeberu cca 50 g, dám do lednice. Zbytek jde do chlebíka. Je plno způsobů a časem se ustálíš na tom, co ti vyhovuje nejvíc. Krásné chlebíky, jsi šikulka! Ať se dílo daří!! Ještě poznámka - těch cca 7 dní kvásek v lednici žije, později už "hladuje" a může pak být lenivý, nebo "odejít". Proto peču chlebík zhruba jednou za týden. Kvásek musí dýchat a tak ve víku sklenice je třeba udělat průduch.
daniela15
@Haji (25.2.2019 11:31)
Tak to vetranie na fľaštičke nemám. :-( Idem hneď to šrubovacie viečko aspoň nadvihnúť. Nerada by som oň prišla. Koncom týždňa chcem opäť piecť. Ďakujem za všetky rady, určite mi pri najbližšom pečení pomôžu.
1x haji
daniela15
@Kimlo (25.2.2019 07:24)
Ďakujem za každú radu, koncom týždňa sa mi určite zíde. A kvások zajtra prikŕmim, aby som ho mala dosť na najbližší chlebík.
haji
@Daniela15 (25.2.2019 20:52)
Zítra uděláš nožem nebo šroubovákem. Do klasického omniovkového vjede nůž lehce, do šroubovacího víčka šroubovákem /je to silnější vrstva/. Dávej pozor na pacičky! Hezké děrování! Kvásek je živý organismus a potřebuje kyslík.
bubaya
@Daniela15 (25.2.2019 20:53)

Prikrývam chlieb zhora alobalom, ak sa mi zdá, že je príliš tmavý, a potom ho dopečiem, aby zvonil.
Ja zas odoberiem z kvásku z chladničky, urobím z neho štartér, a to, čo mi zostane, dokŕmim. Každý máme svoj spôsob, a vidím, že všetky fungujú.
Krásne chlebíky sa ti podarili, gratulujem!!!
jack
@Daniela15 (24.2.2019 20:12)

Možno ti tento link pomôže.Ja robím už len takto.Samozrejme len vtedy,keď ide do rozkvasu len ražná múka.
siisa
Pekný recept, ja som vyskúšala oválnu verziu, piekle som na 250 °C 10 minút a potom na 200°C 35 minút. Chutí úžasne !


3x haji, kimlo a jack
kimlo
@Siisa (27.2.2019 21:08)
Ďakujem za parádne fotky, krásne okatý ho máš... :-)
1x siisa
jack
@Siisa (27.2.2019 21:11)

Tak to je krááása.Okatý :-).Simonka akú múku si použila? Ja som nikdy také oká na chlebe nemala.Jedine.kebyže som urobila viac hydratované cesto.Aj prekladám pravidelne.Tak neviem.Ale potom kde natrieť maslo?:-)))))Závidím.ale v dobrom,samozrejme.
1x siisa
siisa
@Jack (28.2.2019 16:19)

Použila som múku chlebovú, ako píše @Kimlo , ale kupujem si ju priamo v mlyne a je to tmavá chlebová. Múku vždy preosievam. A čo sa týka okatosti, najväčšiu zásluhu na tom má kvások. Ak je zdravý a silný, pečie sa s ním jedna radosť. Milá @Jack , aj ty máš krásne chlebíky, som na teba pyšná aká šikovnica z teba je ♡
1x jack
vernerka
Chlebík je super, vyskúšala som už viac receptov, ale tento je náš obľúbený! Pridávam rôzne semienka, tak je každý raz iný, ale vždy výborný!
1x kimlo
kimlo
Ďakujem, som rád že chutil. :-)
bukvica
@Kimlo Naozaj nadherny chlebik :)
Ja som zaciatocnik, preto sa chcem spytat ako spoznam ze mam dobry kvalitny kvasok?
Chlieb z mojho kvasku som robila zatial 2x (aj ked je pravda ze podla ineho receptu), vzdy bol trochu husty, mal male ocka. Ten tvoj ich ma take pekne akurat. Cim to moze byt?
kimlo
@Bukvica (16.4.2019 16:48)
Kvások by mal mať takú konzistenciu ako troche hustejšie palacinkové cesto. Musí mať kyslastú až ovocnú vôňu, a keď ho prikŕmiš a nechač pri izbovej teplote, tak po určitom case spení. Oká na chlebe záležia od pomeru pšeničnej a ražnej múky, čím viac ražnej, tým je chlieb hutnejší, cesto tuhšie, a chlieb má menšie oká. A ešte záleží aj na dĺžke kysnutia cesta, ja osobne nechávam úž pripravené cesto v ošatke kysnúť pri izbovej teplote aspoň 4 hodiny.
haji
@Bukvica (16.4.2019 16:48)
Mám teď kvásek lenivý. Pekla jsem méně často, i to se kvásku nelíbí. Optimální využití kvásku, chovaného v lednici, je cca do 7 dnů. Je to živý organismus. Docela paličatý, žije svým životem. I hutnější kváskový chlebík je jedlý. Přeji hodně trpělivosti a "oček",ať se daří!
bukvica
@Kimlo (17.4.2019 07:26)
Môže to byť aj tým, že mám ražný celozrnný kvások? Vo všeobecnosti je dosť hustý.
...a čo sa týka toho finálneho kvasenia v ošatke, nie je to dlho 4hod? Nie je prekysnuté, nerozteká sa?
Ďakujem
kvasok
Môžem sa opýtať ako mám chápať že dávate kvasiť cesto do rúry? Predohrejete trúbu na minimálnu teplotu?
latore
Prepáč,ale Tento recept ma domýlil v mojich začiatkoch kváskovania. Príliš málo rozkvasu na množstvo múky,po nasolení treba cesto poriadne vymiesiť mixérom alebo miesiť rukou v miske. Prekladať sa dá aj s namočenou rukou v miske počas kvasenia a nie takto pracne a zasviniť celú linku...cesto bolo príliš husté... Sorry za kritiku ale recept je neprofesionálny a zbytočne sťažený.
haji
@Latore (4.7.2019 23:49)
Je několik způsobů - postupů - jak pracovat s kváskem, kváskovým těstem. Všechny postupy mají svoje výhody a svoje úskalí, svoje pro a proti. Každý si vybere postup, který mu /z nějakého důvodu/ vyhovuje. Nic víc a nic míň.
latore
@Haji (6.7.2019 11:53)

S tým absolutne súhlasím.Ibaže v recepte je napísané že je vhodný najmä pre začiatočníkov, s čím nesúhlasím,lebo začiatočníci nevedia kedy je rozkvas 100% pripravený,a s takýmto malým množstvom rozkvasu, keď ho zamiešame do cesta v nesprávny čas s takým obrovským množstvom múky,tak začiatočník nikdy pekný veľký nadýchaný chlieb neupečie. A tú soľ som nikdy nedokázal preložiť do cesta poriadne a tvorili sa mi úseky plné soli kde sa hromadila voda,a úseky bez soli. Akože chlebík sa dá upiecť vždy dobre ale keď človek vie kedy je pripravené cesto, ale rozhodne nie začiatočník.
haji
@Latore (6.7.2019 18:40)
Tomu rozumím. Ani nemohu napsat výčet receptů na kváskový chléb, které jsem vyzkoušela. Výsledky mě sice nenadchly, ale silou vůle a s pomocí Varecháček jsem se dostala k receptu, který mi a mým podmínkám vyhovuje. Trnitá cesta, ale teď už jsem celkem v pohodě. Neexperimentuji, nemám na to "koule", to musím přiznat. Bohatě stačí, že mi teď trochu stávkoval kvásek. @Latore , přeji ti pro tebe "pravý" recept - ale jinak než projít neúspěchy to nepůjde. Kváskování zdar!
kimlo
@Latore (6.7.2019 18:40)
Ja už robím podľa tohoto receptu roky, a neviem čo sú to úseky plné soli kde sa hromadí voda alebo opačne... chyba bude asi v tvojom kvásku alebo od tvojich chodidiel hore... a vôbec nemám zasvinenú linku, je to vec šikovnosti a trochy kuchárskeho grifu...a keby aj, ten chlieb si to zaslúži.. a v jednom máš pravdu, je to neprofesionálny recept. Ale taký chieb si v obchode nikde nekúpiš. Prajem ti veľa úspechov v začiatkoch kváskovania. :-)
2x danda3 a haji
bejgi
Krásny chlebík, si šikovný , určite vyskúšam
kimlo
@bejgi (10.9.2019 17:31)
Budem rád ak vyskúšaš, určite sa Ti podarí... tento som robil predvčerom...



1x haji
dava
Prosím ťa ten rozkvas sa môže robiť v rovnakom množstve aj s LM kváskom ? Pretože som to skúšala a ani za 15 hodín nebol stále napenený a bublinkový, vôbec nenakysol, tak neviem, kde bola chyba.
kimlo
@dava (22.2.2020 22:09)
Ahoj, rád by som poradil ale s LM kváskom nemám skúsenosti, roky používam ražný kvások, ten mi napení za pár hodín pri izbovej teplote.
kimlo
@bimba188 (15.3.2020 20:43)
A ja ďakujem za pochvalu. Teší ma že sa chlebík vydaril, ja už ho robím každý týždeň. :-)
kimlo
@annamary (28.3.2020 10:11)
Ďakujem pekne za uznanie. Som rád že sa podaril a prajem veľa úspechov
kvaskovanie
pekný recept. Bod č 3 sa nevola autolyza ale fermentolýza , pretože je tam pridaný kvas ktorý tam pôsobí. Autolýza je keď posobí čisto múka s vodou a enzymy prítomne v múke začnú rozkladať bielkoviny a spevnovat štruktúru lepku.
erinka94
Ahoj, išla som podľa receptu perfektne napísané klobúk dole ... Joj chlebík na pohľad úplne úžasný... Chuťovo.... niečo som asi urobila zle bol príliš hutný ako keby slabo prepečený zvnútra pričom z vonku až moc neviete poradiť čo môže byť problém ? Ďakujem


majuska328k
Pridala som semienka a tiež som ho dala najprv na deň do chladničky a potom som ho stačila do osatky a výsledok je krásny




SÚŤAŽ: Takto využívajú Maresi mliečko naši čitatelia